Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου 2012

Σταυρόλεξα:Εύκολα και γρήγορα!


  Πολλοί από εμάς τους εκπαιδευτικούς, κατά καιρούς, χρησιμοποιούμε σταυρόλεξα στην τάξη. Είναι μια  από τις πολλές δραστηριότητες για την επισκόπηση βασικών όρων, την ενίσχυση του μαθήματος  ή απλά ως μια ευχάριστη δραστηριότητα, η οποία συχνά, δημιουργεί κλίμα ενθουσιασμού και διασκεδάζει μαθητές και δάσκαλο.
  Η χρήση του  όμως ασκεί χρήσιμες δεξιότητες σχετικές με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου, την ορθογραφία, την κριτική και δημιουργική σκέψη. Τυχαίνει μερικές φορές να ενεργοποιήσει  ακόμη και απρόθυμους μαθητές.
 Η  επίλυση καθώς και η δημιουργία σταυρόλεξων σε ομαδικό επίπεδο είναι διαδικασία που απαιτεί χρόνο. Από την άλλη όμως, επιτρέπει  στους μαθητές να επικοινωνήσουν, να  συνεργαστούν, να κρίνουν ,να επιλέξουν, να συντάξουν ορισμούς, ώστε να αποδοθούν σωστά οι ζητούμενες λέξεις  και τέλος, να δημιουργήσουν το δικό τους ομαδικό σταυρόλεξο.Μια αναζήτηση στο διαδίκτυο δίνει κι άλλες προτάσεις για την αξιοποίηση των σταυρόλεξων.Ενδεικτικά αναφέρω δύο...
  • Για μαθητές με δυσκολίες δίνονται απλούστερα σταυρόλεξα ώστε να βιώνουν το αίσθημα της επιτυχίας .
  • Tράπεζα λέξεων όταν θέλουμε οι μαθητές να εργαστούν για τη δημιουργία δικών τους σταυρόλεξων αλλά να κινηθούν σε πλαίσιο ελεγχόμενο από το δάσκαλο(διαφορετικά το αποτέλεσμα δεν μπορεί να ελεχθεί )
  Μια δυσκολία όμως που συναντούν πολλοί συνάδελφοι είναι στο να αποδώσουν εύκολα μορφή στα σταυρόλεξά τους. Γι' αυτό σας προτείνω ένα απλούστατο πρόγραμμα το οποίο μπορεί να βοηθήσει  ακόμη και τον αρχάριο εκπαιδευτικό με τη χρήση των ΤΠΕ, να φτιάξει εύκολα και προπαντός γρήγορα, το σταυρόλεξο με τους όρους που έχει επιλέξει.
  Το Eclipse Crossword είναι ένα δωρεάν λογισμικό. Αφού το κατεβάσετε εύκολα και γρήγορα  πατώντας το αντίστοιχο κουμπί (download) και στη συνέχεια το εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας, αν έχετε από πριν  τις λέξεις και τους ορισμούς τους, είστε έτοιμοι να δημιουργήσετε και να ονομάσετε το δικό σας σταυρόλεξο.  Τα βήματα είναι απλά.
Φυσικά και υποστηρίζετε η ελληνική γλώσσα και  μια σειρά από δυνατότητες, όπως:η εκτύπωση του σταυρόλεξου με τις ερωτήσεις, η εκτύπωση των απαντήσεων, η επιλογή διαφορετικής μορφής του πλέγματος αν δεν μας ικανοποιεί το αρχικό κ.ά. Για πιο προχωρημένους χρήστες υπάρχει η επιλογή της εξαγωγής του σταυρόλεξου ως ιστοσελίδα αλλά και, το σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου, η δυνατότητα ανάρτησης του σε blog ή ιστοσελίδα ως διαδραστική διαδικασία όπου θα μπορούν οι μαθητές μας να το λύνουν on line!Ένα παράδειγμα μπορείτε να δείτε εδώ:Ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειαςτ΄)
Το Eclipse Crossword αποτελεί ,νομίζω, ευκολότερη λύση από άλλες γνωστές(π.χ.Hot potatoes).Γι'αυτό το προτείνω ανεπιφύλακτα σε όσους δεν το έχουν ανακαλύψει ακόμη. Δοκιμάστε το!

Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

Ένας καλός μαθητής...ένας καλός δάσκαλος...

Στην  συζήτηση των πρώτων ημερών στην τάξη μου ζήτησα από τους μαθητές μου να επισημάνουν χαρακτηριστικά που πρέπει-κατά την άποψή τους- να έχει ένας καλός μαθητής αλλά...κι ένας καλός δάσκαλος. Γράφτηκαν στον πίνακα  και τέθηκαν προς ψηφοφορία.
Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργία της λίστας. Μπορεί προσεχώς να χρειαστεί να βελτιωθούν κάποια σημεία της. Το ζητούμενο είναι πώς η λίστα προσδοκιών υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να τους εμπλέξει ενεργά στο να τη "βιώσουν". Η μετεπικοινωνία στην ολομέλεια δεσμεύει κι εμένα, το δάσκαλο, αφού η αξιολόγηση του τι πετύχαμε αφορά και την αξιολόγηση της δικής μου συμπεριφοράς με βάση τα σημεία.
 Ελπίζω να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση...οψόμεθα...
Η ιδέα στηρίχθηκε πάνω σε ένα άρθρο του John Dorrow(μτφ. από περιοδ. Our Chidren, σελ.38,1996) από το περιοδικό "Διαπαιδαγώγηση", Φεβρουάριος 1997

Τρίτη, 4 Σεπτεμβρίου 2012

Να είσαι υπομονετικός μαζί μου!


τ
     Το βρήκα παραπεταμένο σε μια γωνιά μιας μεταλλικής ντουλάπας του σχολείου μου πριν πολλά χρόνια. Ήταν άλλο ένα από αυτά τα βιβλία που σε ανύποπτο χρόνο καταφθάνουν στα σχολεία και συνήθως "χάνονται" σε κάποιο ράφι κάποιας ντουλάπας χωρίς να τύχουν αξιόλογης ή και καμιάς προσοχής.Αυτήν την εντύπωση τουλάχιστον μου έδωσε τούτο το βιβλίο έτσι όπως το βρήκα κατά τύχη. 
   Έκτοτε αποτελεί αχώριστη συντροφιά για μένα, αφού συχνά πυκνά μου αρέσει να το ξεφυλλίζω.Ένας πραγματικά ανεκτίμητος θησαυρός. Ενδιαφέρουσες διδακτικές προτάσεις, συμβουλές για όλα όσα μας απασχολούν εντός κι εκτός τάξης, σε απλή και πρακτική μορφή, χωρίς να κουράζεσαι κατά την ανάγνωσή του.Ένας πολύτιμος σύμβουλος δίπλα μου. Ειδικά τώρα που ξεκινά η νέα χρονιά, δυο φορές!
     Ψάξτε το στο σχολείο σας, αφού κάποτε διανεμήθηκε σε 15.000 αντίτυπα σε όλη τη χώρα. Όλο και κάπου βρίσκεται και σας περιμένει να το ανακαλύψετε (αν δεν το έχετε κάνει ήδη).
    Διάλεξα ένα απόσπασμα που ελπίζω να βρείτε ενδιαφέρον και εξαιρετικά επίκαιρο.


  Είμαι μόνο ένα παιδί, μην περιμένεις λοιπόν να έχω γνώσεις ενός ενήλικα.

Είμαι έργο σε εξέλιξη, μαθαίνω και αναπτύσσομαι συνεχώς.
Ο τρόπος που σκέφτομαι είναι συγκεκριμένος και όχι αφηρημένος, με αποτέλεσμα να χρειάζομαι ειδικές μεθόδους για να μάθω έννοιες.

§  Χρησιμοποίησε τα λάθη μου ως διαγνωστικά    εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις πώς μαθαίνω και πού χρειάζομαι βοήθεια.

Τα παιδιά μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους. Μπορείς λοιπόν, να γίνεις δάσκαλος/α που ανακαλύπτει το δικό μου μοναδικό τρόπο μάθησης και μου δίνει το κλειδί για την επιτυχημένη απόδοση.

§  Οι αρνητικές ταμπέλες και προβλέψεις σου με   κάνουν να πιστεύω ότι δεν θα πετύχω ποτέ.

Αν με αποκαλέσεις  ανόητο ή τεμπέλη, θα με αποθαρρύνεις και θα με κάνεις να χάσω την εμπιστοσύνη στον εαυτό μου και να τα παρατήσω. Είσαι ένα εξαιρετικά σημαντικό πρότυπο για μένα και πιστεύω ό, τι κι αν μου πεις.

§  Οι θετικές σου προβλέψεις με ενθαρρύνουν.

Αν παρατηρήσεις ότι προσπαθώ και βελτιώνομαι, αυτό με κάνει να προσπαθώ ακόμα περισσότερο και με βοηθά να πιστέψω στις δικές μου ικανότητες.

§  Αν προσέξεις τι κάνω καλά, ακόμα κι αν        πρόκειται για μια ελάχιστη βελτίωση, θα γίνω ακόμα καλύτερος,

είτε πρόκειται για το ακαδημαϊκό μου έργο, τη συμπεριφορά μου, ή την κοινωνική μου στάση. Να είσαι συγκεκριμένος και να μου λες τι σου αρέσει και τι θέλεις.

§ Συγκεντρώσου στη σωστή μάθηση, όχι στις    σωστές απαντήσεις.

Σχολίασε την προσπάθειά μου και τα τμήματα των απαντήσεων μου που κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Δώσε μου τα εργαλεία για να ανακαλύψω τη γνώση. Βοήθησέ με να βρω τρόπους για να βελτιωθώ. Κάνε ερωτήσεις που μου επιτρέπουν να βρω τις δικές μου λύσεις στα προβλήματα.

§  Κάνε την τάξη μου έναν χώρο όπου μπορώ να νιώσω ασφαλής και σημαντικός.

Ίσως τον επόμενο μήνα ή τον επόμενο χρόνο να μην θυμάμαι το κάθε γεγονός που διδάχτηκα, αλλά θα θυμάμαι το πρόσωπό σου, τον τόνο της φωνής μου. πώς διέκρινες τον καλύτερο εαυτό μου και πώς έκανες τη μάθηση διασκεδαστική.

§  Κάνε την τάξη μου ένα χαρούμενο χώρο για      μάθηση.

Χρησιμοποίησε τη δημιουργικότητά μου κα τη φυσική μου περιέργεια για να με παρακινήσεις προς μεγαλύτερη σοφία. Κάνε τη σχολική ύλη να αποκτήσει νόημα και για μένα. Βοήθησέ με να δω πώς το σχολείο συνδέεται με τη ζωή και πώς αυτά που μαθαίνω εδώ θα με βοηθήσουν στο μέλλον.

Από το βιβλίο της Bonnie Miller,"Xτίζοντας καλύτερη σχέση με τα παιδιά στην τάξη", κέντρο UNESCO,2002,Για τις γυναίκες και την ειρήνη στις βαλκανικές χώρες.